Es tut uns Leid. Diese Seite wurde nicht in Ihrer gewählten Sprache gefunden. Deshalb können Sie es auf Ungarisch lesen. Es kann sein, dass Sie diese Seite in anderen Sprachen ausgenommen Ihre gewählte Sprache auch finden können.

18th European Congress on Biotechnology, Geneva (Genf), 2018.07.01-04

2018.06.30-án reggel 8:30 kor indult az easyJet gépe Geneva-ba, ami nem azonos az olasz Genova-val, hanem a régi magyar neve Genf, tehát Svájcban van.

Igazából csak papíron, mert a városhatártól körbe alig pár km-re van szinte minden irányban Franciaország, ennek megfelelően itt mindenki alapból franciául beszél,

a gép személyzete is. A repülőtérre a Cserebogár autó kölcsönző jutattot ki jutányos áron és bőven időben.

Mivel éjjel 2kor készültem el a poszteremmel, az nem lett kinyomtatva, viszont kissé fáradtan készültünk a gépre. A beszállás majdnem zökkenőmentes volt, kivéve,

hogy a laptop táskám megbukott az ellenőrzésen, ezért a rengeteg töltőzsinórt, papírfecnit, szétment tollat és minden ki kellett pakolni, míg megtalálták az Aldi-s

szerszámos bicskámat. Kiderült pont 6cm-es, amit így még fel lehet vinni a gépre. Rövid szelektálás után visszapakoltam, és mentünk tovább. A kapunál Kriszta bukott

meg, mivel a kézipoggyás méretű bőröndjén kívűl "női táskája" is volt. Átengedték, ha a 2női táskáját" (azt az igen olcsó szilikont) betömködtem a laptop táskámba a

pullóverem helyére, amit így a kabátzsebembe tömtem, és mint egy hamburger gurultam a gépbe. Ügyesen felszálltunk elől, az utolsó előtti előtti sorba, tehát jókora

dugó lett , amikor a hátulfelszállókkal szembe találkoztunk :-)

Felszállás után "jutányos" áron megreggeliztünk, majd pár alpesi légifotó után aludtunk a leszállásig. A reptéren hamar és gond nélkül meg lett a csomagom, és mehettünk

keresni a vonatot, amire ingyen jegyünk volt a repülőtér jóvoltából. Némi bizonytalanság után megtaláltuk, és egy igen hosszú, 3 szerelvényből álló TGV jött be értünk,

és vitt be 6p alatt a városba. (Persze a repülőtér elég közel van itt a városhoz gyalog is csak 1 óra)

Goole maps a barátunk, szépen elvezetett a szállodához, ami gyalog alig 18-20 p sétára volt. A szállás szuper (hotel Central), közel a tóparthoz, és a belvárosi

templomokhoz. Innen én az ESAB ülésre siettem, Google maps segítségével. Az ülés reggel 9től tartott, így 12 után már eléggé a vége felé voltam. Becsöppentem a

közepébe, Poppe tanárúr mellett foglaltam helyet, aki épp elcsípte a 2022-es Noval Enzymes konferencia szervezés lehetőségét.

Hamarosan szendvicseket ebédeltünk ami közben többnyire a temesvári kollégával beszélgettem ,de a francia és a spanyol képviselővel is jattoltam. Innen 2kor fekete

mikrobusz taxi vitt a CERN-be, majd elnökünk visszament szervezőbizottsági ülésre az Egyetemre. A CERN jó volt de elég fárasztó majd 3 órát gyalogoltunk.

Vicces, hogy a legkisebb létező elemirészecskék kutatásához a legnagyobb volumenű kutatást (pénzt gépezetet) kellett összerakni.

Pár jellemző szám: 27km-es részecske gyorsító, amelyet cseppfolyós He-mal hűtenek, mivel óriási (20MA?) árammal gyorsítják mágnesekben, az ütközéseket 27m átmérőjű

detektorral érzékelik, amely alsó harmada folyékony argonnal van tüöltve, és a különböző részecskék (protonok, elektronok, neutroonok, müonok és Higgs bozonok)

különböző távolságig és irányba jutnak el és hagynak nyomot, ezért másodpercenént őrült sok képet (néhán pteraBytot) használnak fel.

Az egész rendszer 100m mélyen a föld alatt van.

Innen 2 taxi hozta visssza a megfogyatkozott társaságot (4 embert) a külön vacsi helyére (erről em tudtam, így nem jelentkeztem időben). Hazasétáltam és közben

találkoztam Krisztával, majd elmentünk Mc-izni séta közben. Aztán gyors pihenés.

Látkép érkezéskor a tófelől

Naplemente a csónakból

2018.07.01-én vasárnap reggel 8ra kértük a reggelit a szobába (itt z a szokás, sajna így nem lehet svédasztalról egésznapra tele enni mgát az embernek).

Ezután egy kis meló (pl. Cég, könyvelő kamarai bevallás stb.), majd irány a Konferencia központ (CICG). Tűzőnap, 35°C. A konfernecia központ viszont erősen klimatizált.

Vonalkódom leolvastatásával 1 perc alatt meg volt a regisztráció, na persze, mert nem adtak a programfüzeten és a nyakalógón kívűl semmit (se szatyor, se toll,

de mégy jegytefüzet se volt, és a program hátuljában se volt jegyzeteléshez üres lap. Na mindegy, az ESAB és AFOB közös szekciót végighallgattam a tegnapi

ismerősökkel, és kb minden előadásban volt valami ismerős. Kiderült, mások is azért veszik fel a fejhallgatót, mert a különböző előadók, alig érhetőek

(nem elég kontrasztos a hangjuk), míg fülhallgatón az is jobban érhető, aki nem is beszél rendesen a mikrofonba.

Hát a büfé még nem volt készen, de szerencsére a kávé melett kirakott 2 kancsó narancsléből még időben elcsíptem egy pohárnyit, majd megnéztem a kiállítókat,

és voilá: a Krakkó óta várt pH DO mérésre alkalmas forgó litán készülék az orrom előtt volt! Ember persze sehol hozzá. Na mire lett egy hölgy, őt 2 perc alatt

kifárasztottam kérdéseimmel, és azt mondta a kollégája tud majd segíteni. A második etap is jó volt, majd jött a nyitó ceremónia (elnöki köszöntők).

A Nóbeldíjas bevezetőt nem hallgattam meg, mert NMR-ről beszélt amihez nem értek, nem használom, sose lesz nekük. Inkább Krisztával találkozva lementünk a partra,

áthajóztunk a "BKV bérletünkkkel" (=itt tpg) és elsétáltunk a Baby plaage-ra, hogy megmártózzak a genfi tóban. Tömeg volt, de jól sikerült, nem is volt hideg.

Aztán usgyi haza öltönyért és irány a fogadás. Itt volt kaja bőven (lasagna, meg zöldség+risz+fasírt gombóc(?), csokissüti, meg ital). 8 után Kriszta értem jött

és előbb megnéztük a z ENSZ székházat, majd hajóval indultunk haza a sz

ép naplementében, de sajna a Plázstól galogolni kellett , mivel a hajó aludni ment.

Elcsíptük a 6-os buszt, de az itten FUTÁR alkalmazás béna a pestihez képest, így túl korán szálltunk le, szóval kicsit keringtünk hazáig. Bár mediterrán szerű

itt az életstílus (este 6kor kezdődik az élet az utcán a vendéglőkban) 10kor minden bezár, így előtte kell vacsiról gondoskodni.

2018.07.02-én hétfőn reggel 6-7 között ürítették a Hotellel szemközti szelektív üveggyűjtőt... Tehát jól ébredtünk. Szokásos szobai reggeli után bőszen

kerestem a nytva lévő nyomdákat a neten, hogy a poszterem kinyomtathassam. Egynek írtam a neten, de nem jött válasz egy órán át, így elmentem a legközelebbihez.

Ők se angolul se németül nem tudtak olaszt is csak kicsit. Kézzel lábbal kiharcoltuk, de sajnos csak holnap 13h-ra vállalták, mert el kell vinniük, kinyomtatják,

és visszahozzák, nem megy hamarabb, de legalább 4x annyiba kerül mint itthon :-)

Innen a konferenciára mentem, útközben megjött a másik hely válasaz: 10%-kal drágábbande meg lenne mára készen...Megírtam, hogy már késő. A konferencia programban

előző nap kiválogattam a számomra érdekesnek tűnő előadásokat, ami történetesen úgy alakult, hogy kb egy sem volt 2x ugyanabban a teremben, azaz rohangáltam

15percenként. Szerencsére kb jól tartották az elnökök az időt, és megvolt az árjárhatóság. Az ebédszünetben az Eppendorfos kolléga adott elő a kiállító csarnokban

vele még vannak üzleti terveim, ha minden bátorságomat összeszedem. A délutáni szünetben pedig rátaláltam a szervező bizottság (szegedi, Akadémikus) magyar tagjára,

és elbeszélgettem vele. Azt mondta, nem volt jó ötlet Genf, mert túl drága és kevesen jöttek el. Gondolom ez a magyarázata, miért nem kaptunk se füzetet se tollat, se souvenirt se mást. Ha már itt tartunk, ahhoz képest hogy 40 éve alakult az Európai Biotech Szövettség erről itt még egy sort se hallottam. Tán majd holnap rákérdezek. Az Akadémikus bácsi felhívta a figyelmem

et a reformáció emlékfalára, mert hogy ott van Bocskai is, mondtam neki reformátusként ez nekem köztelező. Délután ennek ellenére nem oda, hanem a sífelvonóhoz mentünk. Ugyanis még szombaton feltűnt, hogy az egyik busz tábláján egy kabin is látható. Kinyomoztuk, és elmentünk a 8-as busz végállomására, majd onnan googlival elsétáltunk a felvonó aljához. 400m-ről vitt fel 1087m-re szinte függőlegesen egy átfeszítéssel (oszlopok nélkül) 2db 60fős kabinnal 4p alatt (70m/s). Fent már csak fél óránk volt zárásig, de azért ez elég volt a pazar kilátásra a genfi tóra, illetve egy kis faházban üdítő (ice teának álcázott hegyi virág főzet, ami kicsit WC illatosítóra emlékeztetett) és jégrém elfogyasztására. A dolog jelentősge, hogy az árak EUR-ban voltak megadva, mígnem rájöttünk, hogy ez itt franciaország.

Ígyhát nem sikerült svájci hegyet megjárnunk.

Este a szálloda aljában lévő olasz pizériában vacsiztunk igyen jót s egész jutányosat, majd elmentünk még a Refomráció emlékfalához.

Kilátás MontSalve-ról

Dupla-csuklós troli!!

Vacsi

Vár szerű Ógenf

2018.07.03. A szokásos szobai reggelizés után (a menü is mindig ugyanaz, zsömle+croissant fejenként 2db vajjal és kis lekvárral, kinek kávé tejjel, kinek kakaó), menetem a konferenciára.

Reggel gyorsan intéztem Krisztának jegyet az esti vacsorára, bár ezt itt csak "NEtworking event"-nek hívták.

A korábbi gyakorlatnak megfelelően, váltogattam a szekciókat, mikor melyik előadás volt számomra érdekesebb. Az ebéd most is jó volt (2 féle főétel +desszert, ital semmi, csak víz automata),

és ebéd után az egyik fermentor gyártónak elővezettem a nagy tervem, a labor felújításáról, és az új labor fermentorokkal való felszereléséről, ahova az összes fermentorgyártót meghívnám az

összehasonlíthatóság és a verseny céljából. Vevőnek tűnt a meredek ötletre, de sietett, mert előadást kellett tartania az ebédszünet közben, ahogy a szponzorok/kiállítók

szoktak. Nagyon érdekes előadás volt a magas nyomású tenyésztésekről. Ebéd közben Kriszta megjött a nagy poszterremmel (az A4-es verziót még reggel kiraktam),

így Richteres kolléga után szabadon: "megnőtt a poszterem". Az ebédszünet végén egy másik gyártót is megkerestem az ötletemmel őket is,

és nagyon jófejek voltak, sok ötletet adtak a sikerhez. Az ebéd utáni "alvós szekcióban" tegnap a jó cikk írásról illetve a rosszak jellemzőiről és elutasításáról

hallgattam egy szekciót, ma pedig a helyes prezentációs gyakorlatról és önéletrajzról hallgattam egy szekciót. A számomra legérdekesebb szekciók ezen a délutánon

voltak, és nem is kellett nagyon váltogatnom őket. 5kor vége lett, és kezdődött a poszter szekció, tehát mentem a poszteremhez (mármint ez a 2. kör, mert

az 1. kör vasárnap/hétfőn volt).10percet álltam kukán a tömegben, mikor egy úr megállt nézte a posztert, aztán megkért meséljem el miről szól. Mután elmeséltem, és elbeszélgettünk a tejsavas munkámról,

megkérdeztem honnan jött, mutatta anévtábláján a Corbion céget, majd látva, h. nem tudom hova tenni magamban gyorsan hozzátette: mi vagyunk a világpiac vezető tejsav gyártói.

Kicsit elakadtam, de hamar jött a mentő ötlet, megkérdeztem: nem akarnak-e az új H2020 projektünkbe beszállni (volt egy olyan küldetésem, hogy keressek "neves" partnert),

rendes volt, mert azt mondta, h. küldjem el emailen, és megnézik nincs e máshol összeférhetetlenségük, s ha nincs lehet róla szó.

Míg ezeket felírtam, megállt az egyik svájci egyetemi előadó, és kérte meséljem el a poszterem, hát megtettem. Kérdezett párat, válaszolgattam, aztán a szimulációs programról faggatott,

mert venni készülnek, csak drágálják. Én bátorítottam, mert szerintem igen jó eza progi, és úgy tűnt meggyőztem, hiszen sokféle licencet soroltam fel neki. Alig hogy elment,

egy másik délelőtti előadó szólított meg: "Na Aron, mond el nekem a munkadat! Mivel emékeztem, hogy ő is egy francia világcég vezető managere (Budafoki érdekeltséggel)

ismét örömmel belekezdtem. Nagyon örült a technológia szimulációmnak, mert ő is csinált ilyet anno Franciaországban és az USA-ban, és kellemes emlékeket idézett föl benne.

Abban maratdunk, Budapesten találkozunk, hoz mintákat, és kérte küldjem el a poszteremet.

Amíg a névjegyét eltettem, jött a Temesvári professzor úr, és mondta, hogy már 3 kört ment, de mindig foglalt voltam, hát most meséljem el neki is, miről szól a poszterem.

Elmondtam hát negyedszerre is, őt szintén nagyon érdekelte a program, mivel az övékét mminden évben meg kell újítani, ami Romániában sem könnyű. Tetszett neki, hogy kísérletes és

ipari is egyszerre a munka. Eközben az ESAB-ról közös szlovén ismerősök is odaértek, kiderült ők "muszályból" használják ugyanazt a progit, én felajánlottam segítségemezt, ha szükséges.

Közben Tanárúr távozott, s akkor a szlovén hölgyeknek újra elmeséltem a posztert, nekik is a kísérltes és ipari munka tetszett. Eddigre kb 7óra lett, és bemondták, h. vége a szekciónak,

így én nem sok másik posztert láttam. Visszamentem a szállodába Krisztáért és este mentünk a "Networking eventre", ami a tóból távozó folyó egyik szigetén volt egy mulatóban.

Kicsit furák voltak a hidat támasztó négerek, de sokan vonultunk kiöltözve, nem volt gond. A helyet kemény fiúk őrizték, bent hangosan szólt a zene. A pultnál jegyre

adtak inni, szóval söröztem. A Networking magyarkörben végeztük főleg, mert megjöttek a szegedi kollégák is. Ők azonban 1h után távoztak, mert kevéssé tetszett nekik a hely és módi.

Én azért söröztem és dumáltam Igor barátommal is, akiktől a 2évvel ezelőtti konferencia után vettem egy szupi kis laboreszközt.

Egy búcsú kört sétáltunk a tó körül, aztán mentünk aludni éjfél körül.

2018.07.04.

A mai nap az utolsó, a reggel annyiban tért el a szokásostól, hogy pakolnunk kellett. Szokott időben értem a konferenciára busszal, ahol lepakolhattam az összes bőröndünket.

Ezután jött a szokásos váltott szekciózás, majd az ebéd, ait a richteres kollégával töltöttem el. A végén a 3. fermentort gyártó és kiállítót is megtámadtam, és vele is ugyanabban maradtam:

érdekli őket, jöhet az email. A délutáni szekciók közben az ESAB elnökével beszélgettem, aki egy '56-os magyar fiát is bemutatta, egy igen okos angol urat. Kicsit

elbeszélgettünk a mikrofluidikáróll és a fehérje expressziós léptéknövelés probelmatikájáról, na meg a kenuzásról, aztán mentem leszedni a posztert, és Kriszta már várt lent rám.

Kicsit siettünk a buszhoz, majd 40percet sorban álltunk becsekkoláshoz a csomagfeladás miatt (amúgy online becsekkoltunk), majd előre kiabáltunk a személyzetnek, hogy 5p

múlva zár a kapunk, így előre vettek. Így is végig rohantunk a nem kis repülőtéren, majd csurovizesen a kpuhiz érve kiderült: késik a gép. Blkében felszálltunk, s haza indultunk.